Erja Sandberg
Kasvatustieteen tohtori, erityispedagogi, rehtorinpätevyys, tietokirjailija, ADHD-asiantuntija, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja neuropsykiatrinen valmentaja
Kouluttaja, luennoitsija, puhuja
Minua kiinnostaa tukea tarvitsevien henkilöiden monialainen, pitkäaikainen vahvuusperustainen tukeminen, jolla on koettua vaikuttavuutta elämään pitkällä jatkumolla.
Haluan edistää henkilöiden, niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin hyvinvointia ja lisätä tietoa niin konkreettisista tukimuodoista kuin vahvuuksien merkityksestäkin ihmisen elämässä.
Tärkeitä tukemisen paikkoja ovat esimerkiksi varhaiskasvatusaika, peruskoulun nivelvaiheet ja peruskoulun jälkeinen nivelvaihe, tukea tarvitsevan nuoren kouluttautuessa ammattiin, aikuistuessa ja työelämässä.
Näkökulmani ja osaamiseni on laaja-alaista varhaiskasvatuksesta, perusopetuksen kautta toiselle asteelle ja korkea-asteelle ja edelleen työelämään. Omaan myös käytännön työkokemuksen näistä kaikista.
Erja kirjoittaa vahvuusperusteisesta tukemisesta, koulusta ja erityispedagogiikasta. Seuraava kirja on tulossa laadukkaasta yleisestä tuesta (kesällä 2024).
Kaikkia sivustolla julkaistuja kirjoituksia pääset lukemaan painamalla Artikkelit-linkkiä tämän sivun yläosassa.
Kuka minä olen
- Kasvatustieteen tohtori KT, erityispedagogi
- Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntija
- Lasten, nuorten ja aikuisten tukemisen asiantuntija
- Erityispedagogiikan yliopisto-opettaja
- Laaja-alainen erityisopettaja
- Rehtorinpätevyys
- Vahvuusperustainen kouluttaja
- Nepsy-valmentajien pääkouluttaja
- Varhaiskasvatuksen pätevyys
- Ratkaisukeskeinen työnohjaaja
- Psykologian opettajapätevyys
- ICT-asiantuntija
- Tietotekniikan pätevyys myös erityisryhmille ns. TIKAS-pätevyys
- Erityispedagogiikan lehtori opetus-, terveys- ja sosiaalialan tuleville ammattilaisille
- Asiantuntijaluennoitsija eri ammattiryhmille
- Asiantuntijaluennoitsija kuntoutuskursseilla tukea tarvitseville perheille
- Tietokirjailija
- Neljän nuoren vanhempi
Erityiset kiinnostuksenkohteeni
- Varhaiskasvatuksen varhaisen tuen tarpeen tunnistaminen ja vahvuusperustaiset tukitoimet
- Oppilaiden ja opiskelijoiden vahvuusperusteiset tukitoimet kaikilla koulutusasteilla
- Laadukas yleinen tuki
- Koulutuksen nivelvaiheet
- Haastava käyttäytyminen
- Syrjäytymisen ennaltaehkäisy
- Koulupudokkaat
- ADHD
- Oppimisvaikeudet
- Erityispedagogiikka kaikissa muodoissaan
- Ratkaisukeskeinen valmentaminen
- Kasvatuksen ja koulutuksen lainsäädäntö
- Positiivinen psykologia
- Positiivinen pedagogiikka
- Lasten ja nuorten hyvinvointi
- Perheiden jaksaminen ja hyvinvointi
- Tukea tarvitsevien henkilöiden (ja perheiden) palvelut sekä palvelujärjestelmät
- Digitalisaatio oppimisympäristöissä
- Työhyvinvointi
- Vahvuuksien hyödyntäminen työelämässä
- Vahvuusperustainen johtajuus
Mediassa
Artikkelit
16.3.2019 Yle Spotlight (tv-ohjelmatallenne)
ADHD- ja autismidiagnoosit yleistyvät, mutta löytyykö apua?
22.2.2019 Opettaja
Katseet lukion tukitoimiin
2.10.2018 Yle perjantai (tv-ohjelmatallenne)
Kenelle erilainen lapsi on ongelma?