Hyvinvoinnin rakennusaineet TALLENNE
Hyvinvoinnin rakennusaineet nyt uusina kysymyskortteina. SUOMEKSI ja RUOTSIKSI. 42 korttia, koko A6. Pohjaavat tutkittuun tietoon, myönteisen kehityksen viitekehykseen, mikä on viety käytäntöön. Viisi hyvinvoinnin polkua: Pätevyys, Itseluottamus,
ILMAISET LUKUJÄRJESTYSPOHJAT
Tässä sinulle ilmaiseksi vahvuusperustaiset lukujärjestyspohjat alkavalle lukuvuodelle 2023-2024. Kolme erilaista versiota suomeksi ja ruotsiksi, joista niin lapsi, nuori kuin aikuinenkin löytää omansa. Hyvinvointi ja työhyvinvointi
RAKENNUSKORTIT TASKUSSA KOHTI MAAHANMUUTTAJAPERHEIDEN ARKEA
Kortit ovat avain lapsen, nuoren ja koko perheen kohtaamiseen Miten kerron perheen äidille tunteista, kun meillä ei ole yhteistä kieltä? Mitä eleeni ja ilmeeni kertovat
Positiivinen pedagogiikka kielten-/aineenopetuksessa
Tällä kertaa blogissani vierailee yläkoulun kieltenopettaja Tiina Primietta. Hän kertoo positiivisen psykologian ja pedagogiikan toteuttamisesta omassa opetuksessaan. Olen hyvä Tiina 🙂 Olen toiminut kolmisenkymmentä vuotta
Rakennetaan nuori vahvaksi –kortit nepsyvalmentajan työvälineenä
Työssäni neuropsykiatrisena valmentajana saan tavata eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään. Lasten haasteet liittyvät usein arjen rutiineihin kotona sekä koulumaailman asettamista odotuksista selviytymiseen.
Ensi lukuvuodeksi teillekin teema: Rakennetaan nuori vahvaksi!
Tammikuussa 2019 on julkaistu kirja positiivisesta pedagogiikasta nuorille suunnattuna nimellä Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi. Nuoren myönteisen kehityksen teoria Kirjamme pohjaa paljon tutkittuun nuoren myönteisen
Positiivisella pedagogiikalla pitää olla jatkumo
On ollut todella riemullista todistaa sitä innostusta ja mielenkiintoa, jota positiivisen pedagogiikan periaatteet ja toimintamallit tällä hetkellä maassamme herättävät. Vahvuusperustainen pedagogiikka on toiminut tienraivaajana, mutta
Tästä se lähtee – nuoren hyvinvoinnin rakentaminen!
Viime syksynä me kaksi opettajaa ja tutkijaa, Eliisa ja Erja, kohtasimme. Olimme puhumassa samaisessa tilaisuudessa positiivisesta pedagogiikasta, kumpikin omasta näkökulmastamme. Kahvikupin ääressä kävimme vilkasta keskustelua
Koulutammeko tukea tarvitsevista nuorista vahvoja vai rikkinäisiä aikuisia?
Monenlaiset tukitoimet tai niiden puute eri koulutusasteilla puhututtavat jatkuvasti. Säästöt ja koulutusleikkaukset ovat esillä monin tavoin. Saan itsekin paljon viestejä huolestuneilta vanhemmilta ja opettajilta, että
Tunnetaitoja, vahvuuksia ja ADHD:hen käytännön tukea Educa-messuilta!
Tunnetaitoja voidaan opettaa ja oppia! Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukainen Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan -opetusmateriaali tukee lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tavoitteellista, säännöllistä ja johdonmukaista
Noticing strengths and focusing on what’s positive makes a difference
In Finland, the upcoming trend in recent years has been acknowledging the strengths of the pupils; focusing on the positive. Earlier there were different tests
Uusi videoni positiivisesta pedagogiikasta!
Kannusta minut vahvaksi! Videolla kerron positiivisesta pedagogiikasta ? Me kaikki haluamme positiivista palautetta ja onnistumisen kokemuksia. Me kaikki haluamme tietää hyvät puolemme. On tärkeätä tietää omat vahvuusalueensa.
ADHD on upea vahvuus!
Kirjailija ja tv-käsikirjoittaja Katri Manninen kertoi tänään näkemyksensä ja oman kokemuksensa ADHD:sta. Katrilla oli esiintulossaan monia hyviä näkökohtia, joitä myös minä olen useaan otteeseen tuonut esille
Kasvatuksesta syyttelyllä voimavaroja ADHD-oireisille?
Tämään on uutisoitu Ilta-Sanomissa juttu otsikolla ”ADHD-tyyppisistä oireista suuri osa johtuu vanhemmuuden puutteesta”. Olen saanut jutun perusteella erittäin paljon viestejä ja aiheesta viime vuonna väitelleenä
Häiriöihin puuttumisesta myönteiseen vahvistamiseen!
Otin kahden kollegani kanssa kantaa julkisuudessa olleeseen keskusteluun. Opettajat ja vanhemmat uupuvat (HS 17.11 ja 22.11) haastavien lasten kanssa. OAJ (HS 19.11) ehdottaa ratkaisuksi ”häiriköiden”
Vahvuuksien huomiointi vankilaopetuksessa?
Muutamia päiviä sitten olin ilokseni kutsuttuna puhumassa Kriminaalihuollon tukisäätiön järjestämässä seminaarissa vankilaopetuksen henkilöstölle ja sidosryhmille. Oman väitöstutkimukseni kohderyhmällä, ADHD:lla, on selkeästi todettu olevan hoitamattomana suhteellisen
Miten kävi vahvuushaasteessa?
Muutama viikko sitten haastoin teidät kaikki tunnistamaan ensin omat vahvuudet ja tämän jälkeen toisten vahvuuksia, olipa se sitten lasten, nuorten tai aikuisten parissa, kotona, koulussa tai
Tukea tarvitsevien korkeakouluopiskelijoiden vahvuudet?
Keskustelemme paljon tukea tarvitsevista lapsista ja nuorista, monesti peruskouluikäisistä oppilaista. Miten tunnistaa, tukea ja ymmärtää koulun erilaisissa tilanteissa oppilasta? Millaista pedagogiikkaa käytetään? Onko sillä merkitystä?
Tunnetko omat vahvuutesi?
Jokainen meistä on hyvä jossain. Se voi olla tietty ala tai oppiaine, esimerkiksi matemaattinen ala, kielellinen taito tai luovuus. Mutta vahvuus voi olla myös jotain
Vahvuudet käyttöön!
Suomalaista perusopetuslakia on muutettu vuoden 2011 alusta lukien ottamalla käyttöön oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmä, joka perustuu erityisopetuksen strategiaan. Opetushallituksen opetussuunnitelman perusteiden muutoksissa ja täydennyksissä